Elektroninės komercijos forma - B2C
Elektroninė komercija leidžia pardavėjui užmegzti ryšį su pirkėju ir sudaryti verslo sandorius elektroniniu būdu. Šie sandoriai yra vykdomi skaitmeninėje erdvėje be fizinio kontakto. Ši forma leidžia pardavimus vykdyti nuotoliu, nepriklausomai nuo pirkėjo ir pardavėjo gyvenamosios vietos - miesto, rajono ar net šalies atžvilgiu.
Elektroninė komercija sudaro sąlygas verslo sandorius vykdyti 24/7, todėl greičiau ir lengviau pasiekiamas tikslinis vartotojas. Elektroninė parduotuvė gali būti prieinama visur ir visada, o vartotojas, norėdamas įsigyti norimą prekę ar paslaugą tai gali padaryti neišeidamas iš namų, darbo vietoje ar net atostogaudamas kitoje šalyje.
B2C e-komercija
Verslas vartotojui (B2C), tai tokia elektroninės komercijos forma, kuomet prekės ar paslaugos parduodamos fiziniams asmenims. Tai yra bene labiausiai paplitusi e-komercijos forma, apimanti elektroninę prekybą maisto prekėmis, knygomis, žaislais, papuošalais ir kitomis pirmo ar ne pirmo būtinumo prekėmis bei paslaugomis.
Norint pritraukti pirkėjus, naudojamos populiariausios reklamos priemonės – televizija, radijas, lauko reklama, skaitmeninė reklama, socialinių tinklų marketingas ir kt. Taip pat ryšys su potencialiu vartotoju gali būti užmezgamas asmeniškesniu būdu, pavyzdžiui, pristatant prekes ar paslaugas parodų metų, siunčiant suasmenintus elektroninius laiškus, organizuojant renginius ar pan.
Nuo vartotojo iki pardavimo…
Sudarant verslo sandorius elektroninėje erdvėje svarbu pasirūpinti ne tik patogiu vartojimu ir estetiniu pateikimu, bet ir teisiniais niuansais. Žemiau pateikiama kokią informaciją būtina pateikti internetinėje parduotuvėje vartotojui:
- Registruotos įmonės pavadinimas ir kontaktiniai duomenys;
- Pagrindinės prekių ar paslaugų ypatybės;
- Prekių pristatymo ir grąžinimo sąlygos;
- Prekių ar paslaugų kaina, apmokėjimo tvarka, papildomi mokesčiai (jei taikomi);
- Elgesio kodeksas ir sutarties sąlygos;
- Puslapio naudojimosi taisyklės ir privatumo politika.
El.parduotuvėje visa vartotojui pateikiama informacija turi būti aiškiai suprantama, tiesioginė ir nedaugiaprasmė. Prieš klientui pateikiant išsirinktų prekių ar paslaugų užsakymą, šalia mokėjimo / pirkimo mygtuko turi būti aiškiai ir suprantamai pateikta ši informacija:
- pagrindinės prekių ar paslaugų ypatybės;
- Galutinė kaina, įskaitant papildomus mokesčius (jei taikoma);
- Sutarties trukmė ir nutraukimo sąlygos (jei yra);
- Minimali vartotojo įsipareigojimų pagal sutartį (jei tokių yra) trukmė.
Klientams turi būti suteikta galimybė patvirtinti, kad pateikdami užsakymą jie įsipareigoja sumokėti. Pavyzdžiui, ant užsakymo patvirtinimo mygtuko turi būti aiškiai nurodyta jo paskirtis, pvz., įrašyti žodžiai „Užsakyti ir mokėti".
Nors ir B2C e-komercija yra orientuota į masiškumą ir kuo didesnio skaičiaus vartotojų pasiekiamumą, be galo svarbu yra išlaikyti esamus klientus.
Tam gali būti taikomos įvairios klientų išlaikymo priemonės:
- Lojalumo sistema. Pvz.: kuomet išleidus didesnę pinigų sumą, suteikiama didesnė nuolaida ateities apsipirkimams; arba virtualūs parduotuvės pinigai, kaupiami kiekvieną kartą apsipirkus, o sukauptą sumą galima pritaikyti kitam prekių krepšeliui;
- Kliento asmeninių poreikių tenkinimas, kuomet siūlomos prekės ar paslaugos visiškai atitinka vartotojo lūkesčius ir nereikia ieškoti alternatyvų. Šiam tikslui gali būti vykdomi nuolatiniai tyrimai, siekiant išsiaiškinti esamų klientų poreikius;
- Konkurencingumas – įmonės gebėjimas save išskirti iš panašias prekes ar paslaugas teikiančių įmonių. Tam reikalinga nuolatinė konkurencinės aplinkos stebėsena ir gebėjimas prisitaikyti kintančiomis sąlygomis;
- Patogumas, estetiškumas, išskirtinumas. Tai apima vartotojo patirtį apsiperkant elektroninėje parduotuvėje, kuomet prekių išsirinkimas ir įsigijimas yra patogus, informacija apie prekę ir įsigytas produktas pateikiamas patraukliai.
- Nuolatinis sudominimas. Tai gali būti naujai įvedamos prekės, karts nuo karto atnaujinama vizualinė ar tekstinė informacija, reguliariai siunčiama reklaminė medžiaga, naujienlaiškiai ir kt.